Hvordan skape vekst i IoT-markedet?

Datek ga råd til teleoperatørene på MWC 2019.


MWC Barcelona 2019 gikk av stabelen 25. - 28. februar. Vi var heldige å bli invitert til en lukket strategisamling for å snakke til verdens teleoperatører. Vår Administrerende direktør, Tom Scharning holdt et spennende innlegg om hvordan operatørene skal skape vekst i IoT-markedet.

IoT er den viktigste vekstdriveren i mobilmarkedet fremover

GSMA Mobile World Congress er verdens største utstilling for mobilindustrien. MWC legger hvert år opp til en konferanse med gode diskusjoner og fremtredende ledere som representerer globale teleoperatører.

Det var mange spennende innlegg under årets konferanse – her kan du se innleggene live Et innlegg som var ekstra inspirerende var fra Chua Sock Koong, CEO i Signtel Group. Hennes budskap var bl.a. at 25 milliarder «dingser» vil være koblet til nettet i 2025. Dette gir enorme muligheter til å utvikle nye tjenester. Samtidig er vurderingen at bare 5 % av verdiskapingen kommer fra nettverket, mens 95 % av verdiskapingen kommer fra tjenestene som bygges oppå nettverket.

Teleoperatørene må jobbe sammen med sånne som oss

Datek ble i år invitert som en av to IoT-selskaper til et strategiseminar for teleoperatørene på hvordan de selv skal kunne fange en større del av verdiskapingen fra IoT. Datek sitt utgangspunkt er det nordiske markedet, teknologisk avanserte, men små markeder. Det gjør at samarbeid og standardisering er nødvendig for å skape konkurransedyktige løsninger. Samtidig mener Datek at den nordiske samfunnsmodellen med en kultur basert på tillit og samarbeid og relativt små forskjeller – stimulerer til kreativitet og nyskapende løsninger som kan gå på bekostning av etablerte strukturer.

Datek sine råd til teleoperatørene kan sammenfattes til:

Den kanskje viktigste verdien teleoperatørene har i dag, er merkevaren og den store tillit de nyter hos sine kunder, gjennom tiår med trygg leveranse av tjenester og månedlige fakturaer.

2 mulige veier til å ta del i verdiveksten er:

– Lage vertikale løsninger som benytter egen merkevare og fakturering, men kobler inn 3.parts leveranser i totalleveransen.
– Lage det vi kaller en «Connectivity agnostic managed service stack» dvs en løsning som benytter alle tilgjengelig nettverks-teknologier – ikke bare GSM og som tilbyr tjenester på toppen. Dette kan tilbys til spesialistselskaper for enkeltløsninger.

Uansett løsning – bør teleoperatørene tenke på sin organisering – der mange av de er superoptimalisert for å utnytte dagens leveranser. For å kunne få til nye leveransemodeller med nye forretningsmodeller – mener Datek at dette bør organiseres utenfor den normale driftsorganisasjonen – for å sikre nok handlekraft og gjennomføringsevne.

Datek er godt posisjonert

Det interessante er at et lite selskap som Datek er veldig godt posisjonert til å kunne tilby elementer i slike løsninger. Datek utvikler teknologi – men vil gjerne ha kunder med stor tillit i sluttkundemarkedet som våre partnere.