08.02.2022
Teknologi og smart teknologi fortsetter å bli en integrert del av hverdagen vår og det kan være utfordrende å tilpasse seg, både som forbruker og som designer. Smart teknologi tilkoblet hjemmet ditt kan virke fremmed, og mange er kanskje bekymret rundt kompleksitet, sikkerhet og personvern. For Datek er det viktig å skape et smarthjem som skal passe alle - ikke bare teknologer og spesielt interesserte. Målet vårt var derfor å designe en produktserie som skulle passe godt inn i ethvert norsk hjem.
Dateks ekspertise ligger i teknologiutvikling, og de har kjernekompetanse på elektronikk, hardware og software. I prosjektet jobbet vi tett med utviklerne i Datek for å kunne påvirke det tekniske formatet og dermed gi produktene den riktige formfaktoren. Selv om samarbeidet på dette prosjektet kun var digitale møter, håndterte vi data-, idéutveksling og beslutningsprosesser på en kvalitativ, strukturert og effektiv måte.
I designprosessen presenterte vi et utvalg designkonsepter og la frem idéen om å gjøre designet så diskret som mulig. Vi ønsket å gå for en løsning der produktene fikk et vennlig kontra et teknisk uttrykk.
Med dette vennlige uttrykket, ønsket vi også at det måtte være en sterk familielikhet mellom produktene. Dette gjenspeiles i den svakt buede toppflaten, og silhuetten.
Vi arbeidet også med detaljer for å unngå at produktet skulle tiltrekke seg oppmerksomhet i hjemmet. Målet var å få serien til å passe inn i ethvert hjem, og ikke se ut som et teknisk produkt.
I et raskt voksende marked med kontinuerlig nye innovasjoner, oppdager stadig nye brukere produkter og tjenester for første gang - kombinert med at smartteknologi til en viss grad vil være integrert i hverdagen. En sikker og intuitiv tjeneste for kjøp, installasjon, i tillegg til den generelle brukeropplevelsen i appen, er avgjørende for en positiv brukeropplevelse.
Målet vårt var å bygge et grunnlag for appen og tjenesten for å kunne ta beslutninger i samsvar med brukerens identifiserte behov og verdiforslag.
Vi holdt fire digitale UX-workshoper med Datek, som inkorporerte verktøy og metoder som journey maps, affinity diagrammer og value proposition canvas. Takket være Dateks entusiasme og evne til samarbeid ble dette en overveldende suksess. Vi samlet verdifulle data til utvikling av brukergrupper, og som grunnlag for beslutninger og verdiforslag.
Tjeneste- og brukeropplevelses prosjektet var et Eker Express-prosjekt, som en del av et større samarbeid mellom Eker Design og Datek Smart Home for å bringe et norskutviklet smarthus til markedet.