22.05.2023
Har du noen gang lurt på hva som skjer bak kulissene før en ny feature kommer ut i app? Vel, la meg fortelle deg - det er en hel verden av skisser, koding, brukertesting og selvfølgelig en god del kaffe.
Snart ruller elbil-lading ut i Eva Smarthus appen, og vi gleder oss veldig til brukerne våre endelig skal få ta løsningen i bruk!
Det er mange som har jobbet med prosjektet, inkludert backend-utviklere, frontend-utviklere, UX-designere, testere, markedsførere, produkteiere og selgere. Det er mye som skjer på baksiden før løsningen rulles ut i produksjon, og vi som jobber med UX-design har lyst til å fortelle litt om hvordan vi samarbeider på tvers av teamet for å lande en løsning som er brukervennlig og som oppfyller behovene til brukerne våre.
Prosessen begynte med team-møter hvor vi fikk en brief av prosjektet, og diskuterte hva som er teknisk mulig og hvilke begrensninger vi måtte forholde oss til. Dette var viktig for å få en felles forståelse av hva som var mulig å oppnå og for å ha et felles mål.
Når vi startet prosessen med å designe lading av el-bil i appen, var det viktig for oss å prøve å forstå hva folk faktisk vil at en elbillader skal gjøre. Hva er det brukerne faktisk trenger at den skal gjøre og hvordan kunne vi gjøre det enklest mulig? En smart elbillader skal ikke være så smart at den blir dum, for jeg tror de fleste kjenner til hvor irriterende det er med teknologi som ikke funker som man vil. Drømmen hadde selvfølgelig vært å lage en elbillader som visste akkurat når man skulle dra og akkurat hvor langt man skulle kjøre, men det er ikke mulig å lage noe så avansert uten at det krever for mye av brukerne. I hvert fall ikke enda, men vi skal dit en dag!
Videre tok vi UX-designerne en titt på eksisterende løsninger hos andre og så på hva som fungerte og ikke. Formålet var å identifisere behov som ikke blir møtt i dag, og se på hvordan vår løsning kunne differensiere seg. Vi tegnet opp enkle skisser og wireframes for å diskutere rundt løsningen. Her oppdaget vi raskt ting som ikke var mulig, ikke fungerte, eller måtte endres for å være forståelig for brukerne.
Vi måtte ta noen valg og avveininger underveis som belaget seg på begrensningene vi hadde. En av utfordringene vi hadde var responstiden fra skyløsningen og appen, som gjorde at det kunne ta opp til flere minutter fra man koblet laderen til bilen, til Eva appen oppdaget det og kunne vise det. Fra et brukerperspektiv er noen minutter ganske lenge og kan oppleves som at noe er galt. Dette var en begrensning vi måtte jobbe rundt og designe oss rundt. Vi måtte blant annet skjule en feature for å ikke skape en dårlig brukeropplevelse. En god stund senere når backend og frontend var i full sving med å programmere løsningen, fant de ut at dette var noe man kunne vise mye raskere, innen noen sekunder. Dette gjorde at vi kastet oss rundt og endret designet, sånn at vi viste den featuren vi først hadde utelukket.
Neste steg var å tilpasse designet og lage prototyper. De ble testet av både elbilbrukere og ikke-elbilbrukere. De testet ulike aspekter av løsningen, som navigasjon i appen, om den var intuitiv og om den fungerte som forventet. Deretter tilpasset vi designet igjen og begynte å lage hver "frame" som skulle være en del av løsningen, alle komponenter, illustrasjoner, knapper, tekster, animasjoner og andre elementer som trengs for en steg-for-steg-brukerflyt. Det var en kreativ og morsom prosess, men også utfordrende.
Vi måtte stadig justere designet i takt med utviklerne, som jobbet parallelt med å bygge løsningen. Her møtte vi på nye utfordringer som måtte diskuteres, løses og endres. Design som ga mening ved første øyekast måtte endres basert på hvordan data ble levert, og hvordan ting skulle lagres. Selvom vi deler designet jevnlig er det en kontinuerlig forbedringsprosess sammen med utviklere, brukere, samarbeidspartnere og mange fler før brikkene begynner å falle på plass.
Mens utviklerne var i full code-mode, ble vi UX-erne involvert i prosessene til marked og salg, hvor vi utarbeidet brukerveildninger, mockups og innhold til nettsider, reklame, emballasje, opplæringsmateriell og diverse annet som trengs før løsningen skal ut til brukerne. Det er det som er så gøy med å være UX-er! Vi er noen skikkelig poteter som får være med på hele prosessen fra start til slutt, og litt til!