Belysningen på Ølandsbroen styres automatisk etter vær- og trafikkforhold basert på Trafikverkets overvåkningssystem. Sensorer justerer lysnivået i fire trinn – sterkere lys ved dårlig sikt og mye trafikk, og lavere lys når forholdene er gode og trafikken er liten.
Ølandsbroen er en av de lengste broene i Europa med sine 6072 meter. Broen ble bygget for Trafikverket i 1972 for å knytte Øland sammen med Kalmar på fastlandet. Den var originalt dimensjonert for ett kjørefelt i hver retning, men med stor trafikk har den senere blitt utvidet til to kjørefelt. Det er over 30 000 biler som passerer broen i døgnet. Infrastrukturen krever derfor egnede tekniske installasjoner.
I 2013 skulle Trafikverket få sitt første dynamisk styrte lysanlegg og det ble installert LED belysning på broen. Det viste seg at leverandøren ikke klarte å tilfredsstille Trafikverkets behov. I 2016 ble Datek Light Control engasjert til å levere et nytt system som ivaretok Trafikverkets krav til driftssikkerhet
Da det ble installert LED belysning på broen inngikk Datek Light Control etI samarbeid med Trafikverket og entreprenøren One Nordic. Vi utviklet vi en spesialløsning bygget på vår avanserte IoT-plattform. Sensorene overvåker kontinuerlig trafikktetthet og justerer lysnivået automatisk – en løsning som både sikrer tryggere kjøreopplevelser og reduserer energiforbruket.
Systemet opererer autonomt. Alle 412 armaturer er utrustet med radionoder som via tre gatewayer med SIM kort for mobil kommunikasjon kontinuerlig rapporterer status til vår skytjeneste.
Ved feil eller driftsavbrudd melder systemet automatisk dette videre til Trafikverket sitt lokalt installerte SCADA system på broen. Samtidig rapporteres detaljerte hendelseslogger og statusparametere til skytjenesten. Driftsentreprenøren One Nordic kan dermed raskt gjøre detaljerte feilsøk og effektivt gjøre nødvendige tiltak.
Å bytte styringsnode i 412 armaturer ble gjennomført i rekordfart. For å begrense stenging av broen og raskt gjennomføre installasjonen ble det benyttet en Plug-and-Play løsning med GPS integrerte noder. Kurvbiler med montører startet fra hver side av broen, og ett og ett armatur fikk ny kommunikasjonsnode fortløpende. Etter strømsetting av hvert armatur koblet den seg automatisk opp mot serveren og kvitterte seg selv ut ved å slukke lyset. Montøren flyttet deretter videre til neste armatur.
Hele operasjonen var planlagt til 5 dager men ble effektivt gjennomført på 2,5 dager.
Etter flere års drift med vår løsning er anlegget stabilt og tilfredsstiller alle kravene til Trafikverket.